Ensi vuonna Helsingin ytimeen valmistuva Katajanokan Laituri on vastuullisen rakentamisen taidonnäyte. Ympäristönäkökulmat huomioitiin betoninkin osalta, sillä rakennuksen paalulaatoissa sekä holveissa käytettiin Ruskon Betoni Etelän vähähiilisiä RB CLEAN -betoneja. Hankkeen tilaajana toimii Työeläkeyhtiö Varma.
Helsingin keskusta-alueella liikkuneet ovat tuskin voineet välttyä huomaamasta Katajanokan paraatipaikalle valmistuvaa uutta rakennusta. Katajanokan Laituri toimii suomalaisen puurakentamisen lippulaivana, sillä sen suurinta roolia tulee näyttelemään Stora Enson massiivipuuelementit. Hyvässä sivuosassa toimii kuitenkin Ruskon Betoni Etelän hankkeeseen toimittamat betonit.
Katajanokan Laiturille asetettu kunnianhimoinen tavoite on olla toimitilarakennus, jonka tarvitsema energia on tuotettu kokonaan uusiutuvilla energialähteillä. Rakennukselle tullaan hakemaan LEED Platinum -ympäristösertifikaatti, joka ottaa vastuullisuusnäkökulmat laajasti huomioon.
Hankkeen korkeat ympäristötavoitteet näkyivät luonnollisesti myös betonin valinnassa. Paalulaattojen ja holvien valuissa käytettiin vähähiilisiä RB CLEAN -reseptejä, joiden ansiosta hankkeesta aiheutui 424 tonnia vähemmän CO2e-päästöjä samankaltaisiin normaaleihin betoneihin verrattuna.
Luku vastaa noin 1 750 000 keskiverto bensiinikäyttöisellä henkilöautolla ajettua kilometriä. Matkana se on sama kuin 4,5 kertaa maasta kuuhun.
– Ympäristöystävällisyys on ollut tämän hankkeen tilaajalle pääasia, ja urakoitsijankin intresseissä oli alusta asti käyttää vähähiilisiä vaihtoehtoja, Kreaten työnjohtaja Eelis Turta kertoo.
– Saimme heti tarjousvaiheessa RB CLEAN -massoista reseptit ja hiilidioksidipäästölaskelmat.
Katajanokan Laituriin toimitettiin yhteensä 7 200 m3 vähähiilidioksidista betonia. RB CLEAN -massojen ominaisuudet olivat oleellinen tekijä myös valujen haastavuuden takia. Betonimassan sisältämä masuunikuona, joka vähentää sen hiilidioksidipäästöjä, pitää myös betonin lämpötilan alhaisena kriittisessä lujuudenkehitysvaiheessa. Sillä oli suuri merkitys valujen onnistumisen kannalta, sillä Katajanokan Laituri sisälsi paljon eri kokoisia ja paksuisia betonirakenteita, joiden lämpötilat eivät saaneet nousta liian korkeiksi.
– RB CLEAN -betonien käyttö oli hyvä tapa hallita lämpötiloja. Saimme Ruskon Betoni Etelältä Betologilla lasketut tarkat mallinnukset rakenteiden lämmönkehityksestä, hän jatkaa.
Betologi on Ruskon Betoni Etelän käyttämä betonin lämmön- ja lujuudenkehityksen laskentaohjelma, jonka avulla tilaaja saa etukäteen tärkeää tietoa valettavan massan ominaisuuksista lujuudenkehityksen eri vaiheista, halutessaan jopa minuutin tarkkuudella. Kovettumisvaiheen maksimilämpötilojen laskennan lisäksi Betologilla voidaan mallintaa esimerkiksi betonin lujuudenkehitys ja lujuuskato tai jopa sääolosuhteiden vaikutus valun lopputulokseen.
Tässä projektissa Betologin mallinnuksista koettiin olevan paljon hyötyä, ja kaikki valut sujuivatkin suunnitelmien mukaan.
– Ei laatupoikkeamia, ei lujuudenalituksia. Kaikkiin holvivaluihin piti laatia betonointisuunnitelmat, jotka saimme aina hyvissä ajoin Ruskon Betoni Etelän laatutiimiltä. Lujuuden- ja lämpötilanseurannatkin pitivät kaikki paikkaansa.
Katajanokan Laituri tulee sisältämään Stora Enson uuden pääkonttorin, hotellin sekä kaupunkilaisille avoimia yleisötiloja. Sen rakennustyöt aloitettiin marraskuussa 2021. Tällä hetkellä hanke on saatettu Kreaten ja Ruskon Betoni Etelän osalta päätökseen, sillä jäljellä on enää rakennuksen viimeistelytyöt. Työeläkeyhtiö Varman tilaaman hankkeen on määrä valmistua kesällä 2024.
Lue lisää vähähiilisistä RB CLEAN -betoneista
Lue lisää Betologi-ohjelmasta
Lähteet:
Katajanokan Laituri
Greenhouse Gas Equivalencies Calculator
Ursa