Ruskon Betoni Etelä toimittaa monipuolista ja näyttävää väribetonia tasalaatuisesti ja kustannustehokkaasti. Väribetoni antaa arkkitehdille ainutlaatuiset mahdolliset näyttävien betonirakenteiden suunnitteluun, ja Ruskon Betoni Etelä on paras kumppani niin väribetonirakenteiden suunnitteluun kuin toteutukseenkin. Uudelta Kivenlahden tehtaaltamme saat väribetonia tasalaatuisella lopputuloksella, joustavasti ja kustannustehokkaasti. Kivenlahden tehdas on suunniteltu erityisesti väribetonin tuotantoa varten.
Kuka sanoi, että betoni on tylsää ja tavallista? Tutustu tarkemmin Ruskon Betoni Etelän väribetoniratkaisuihin!
Tutustu ratkaisuihinRuskon Betoni Etelän tuotevalikoimasta löytyy kaikki tarvittavat betonilaadut jokaiselle projektille. Suunnittelemme betonireseptimme täyttämään tilaajan vaatimukset rakenteelle, viranomaisvaatimukset betonin laadulle sekä työmaan tarpeet toteutukselle. Erikoismassojen valikoimaamme kuuluu muun muassa nopeasti pinnoitettavat, vähän kutistuvat, itsetiivistyvät ja maakosteat betonit sekä pakkas-, ruisku-, korkealujuus-, silta- ja alhaislämpöbetonit.
Itsetiivistyvät betonit eli IT-betonit ovat notkeita, hyvin valuvia ja leviäviä betoneita, jotka tiivistyvät ilman täryttämistä. Itsetiivistyvän betonin käyttökohteita voi olla muun muassa ulkonäöllisesti vaativat kohteet, tiheästi raudoitetut rakenteet, korjausrakentamisen betonoinnit sekä vaikeasti valettavat rakenteet, joilla on ahtaat ja monimuotoiset muotit. IT-betoneja on saatavilla kolmessa eri painauma-leviämäluokassa: SF1, SF2 ja SF3.
Korkealujuusbetonia käytetään yleisimmin erilaisissa teollisuuden kohteissa. Se jaetaan yleensä viiteen eri luokkaan; C55/67, C60/75, C70/85, C80/95 ja C90/105. Valmisbetonipuolella niiden tyypillisimpiä käyttökohteita ovat pankkibetoni sekä hoikat pilarit, kun taas elementtibetonoinnissa palkit, pilarit ja jännebetonipalkit. Korkealujuusbetoni edellyttää laadukkaita ja tasalaatuisia raaka-aineita.
Maakostea betoni eroaa merkittävästi normaaleista valmisbetoneista, sillä se on hyvin kuivaa ja rakenteeltaan irtonaista. Sitä käytetään tiivistetyillä maapohjilla tai valmiiksi kovettuneella betonialustalla kantavana kerroksena. Käyttötarkoituksia voi olla erilaiset pihalaatoitusten tai mosaiikkilattioiden alustat.
Sementti vaatii lämpöä kehittääkseen lujuutta. Siksi tavallisen betonin lujuudenkehitys hidastuu merkittävästi, kun lämpötila laskee alle +5°C. Talvibetonoinnissa on oleellista valita betonilaatu rakenteen ja suojauksen mukaan. Ruskon Betoni Etelä tarjoaa laajan kirjon erilaisia betonilaatuja ja ratkaisumalleja talvibetonointiin.
Ongelma:
Vuonna 2020 Helsingin Lauttasaaren sillan pintakerroksen ohueen muotoiluvaluun tarvittiin erittäin tiukat kutistuma- ja lujuusvaatimukset täyttävä säänkestävä betoni. Tärkeää oli myös betonin valuvuus ja vaivaton muokattavuus. Tarvittavat ominaisuudet saatiin aiemmissa tapauksissa käyttämällä säkkituotetta, josta sekoitettiin itsetiivistyvää erikoisbetonia.
Ratkaisu:
Koska asiakas lähestyi meitä valuongelmansa kanssa hyvissä ajoin, ehdimme kehittää kaksi uutta betonireseptiä alan parasta tietoa ja kokemusta käyttäen. Reseptejä testattiin loppuvuodesta Kivenlahden betoniasemalla sekä ulkopuolisella virallisella testauslaboratoriolla. Molemmat resepteistä täyttivät kaikki vaatimukset ennakkokokeissa.
Lopputulos:
Muotoiluvalubetoniksi valittiin C65/75, jonka pitkää lujuudenkehitystä parannettiin hitaasti kovettuvalla sideaineyhdistelmällä. Massaan lisättiin myös hieman muovikuitua estämään plastista kutistumista, jota voi syntyä veden haihtuessa betonipinnasta.
Betonin laatua testattiin valun aikana sekä tehtailla että työmailla. Projektiin käytettiin kaikkiaan 790 m3 muotoilubetonia, ja valut saatiin hoidettua sujuvasti.
Kesästä 2020 jatkunut merimerkkien uusiminen Rauman edustalla saatiin päätökseen 2.1.2021.
Viimeiset lauttavalut rikkoivat ennätyksiä, sillä yhden lautan kyytiin saatiin mahtumaan jopa 70 kuutiota betonia! Edellinen ennätys oli heinäkuinen 57 kuutiota.
Tulokseen päästiin sovittamalla samalle lautalle yksi betoninkuljetus- ja yksi 36m-pumppu sekä viisi betonirekkaa. Tämä vaati luonnollisesti huomattavan määrän suunnittelua sekä tietenkin oikean kaluston valintaa. Ajoneuvot ajettiin lautalle niin, että niiden purku pumpulle onnistuisi mahdollisimman vähällä siirtelyllä.
Tammikuinen valu piti sisällään yhteensä 140 kuutiota betonia, joten lauttareissu tehtiin kahdesti. Projektissa käytettyyn betoniin lisättiin 12 tunnin hidastus sekä erottumisen estoaine, jonka ansiosta sementti ei peseydy pois massasta.
Lähes puoli vuotta, neljä eri valupäivää ja kokonaisuudessaan 365 kuutiota betonia vaatineessa merimerkkien uusimisprojektissa käytetty betoni valmistettiin Laitilan tehtaallamme. Projektista vastasi R-Towing Oy.
Kesäkuussa 2021 Laitilassa ja Eurajoella päästiin todistamaan jotakin Suomessa vielä hyvin harvinaista – maantien betonimuurien valmistumista liukuvalutekniikalla.
Ruskon Betoni Etelä toimitti Skantti Oy:n projektiin reilut 500 kuutiota betonia, jolla valettiin maantien varrelle yhteensä noin 1 200 metriä betonimuuria. Elementtirakentamiseen verrattuna liukuvalutekniikan etuna on sen nopeus. Päivässä voidaan valaa useita satoja metrejä, eikä valettavan alueen pohjan tarvitse olla tasainen.
Liukuvalussa betonin tulee olla jäykkää ja helposti muotoiltavaa. Laitilan ja Eurajoen betonimuurit valmistuvat mikrokuidullisesta C35/45 S2 #32 P50 -betonista. Mikrokuitujen käyttö auttaa pitämään massan paremmin kasassa ja se ehkäisee halkeilua.
Liukuvalutekniikkaa on hyödynnetty jo pidemmän aikaa muualla maailmassa, mutta Suomessa sen käyttö on vielä jokseenkin harvinaista.
Tutustu tarkemmin tuotte- ja palveluvalikoimaamme! Löydät hinnastoista myös toimitusehtomme sekä toimituksiin liittyvää lisätietoa.
Valmisbetonihinnasto – Pääkaupunkiseutu, Häme ja Varsinais-Suomi
Laatupäällikkö (Uusimaa ja Länsi-Suomi)
tuomas.mannonen@ruskonbetoni.fi
p. 020 793 3525
Laatuinsinööri (Kaakkois-Suomi)
markus.nieminen@ruskonbetoni.fi
p. 020 793 3336